جریـــــــان حرکت مستقل دانشجویی برای انعکاس صحبت ها، گلایه ها و درد و دل های دانشجویان دانشگاه مازندران در یک محیط صمیمانه به دور از هر گونه جهت گیری بود.
و جریان آنلاین تنها خاطره با هم بودنمان و نگاشت آنچه نگاشتیم.

info@jaryanonline.ir

   

مطالب تصادفی
 
محبوب ترین ها

Home arrow آرشیو موضوعی arrow مطالب جرياني arrow دلگويه

دلگويه
با ما اينجوري نباش‏... چاپ ارسال به دوست
نویسنده محمدصادق محمدپورمير   
1387/01/09 ساعت 15:51:09
اين-عكس-تزيني-است!
اين عكس تزيني است!
هر بار که سال نو می شود، در اتاقم خلوت می کنم و مانند این تازه بالغ شده ها از خودم سوال های فلسفی می پرسم.امسال محتوای سوال ها خیلی متفاوت شده.به همه گیر می دهم، چرا وقتی آمریکایی های از خدا بی خبر ، کافر ، بی نماز و روزه، عیاش و خوشگذران ، متخصص کشتار جمعی ، فضول و بالای 18 سال می روند در کره ماه کشاورزی می کنند.ما هنوز تصمیم نگرفته ایم در زمینمان پرتقال بکاریم یا برنج؟آنها می روند در ماه کشاورزی می کنند و ما از اینکه والضّالین را بعد از مدتها درست تلفّظ کرده ایم ، خوشنودیم. شاید برایتان پیش آمده باشد آن زمان ها که طفل معصوم بودید و عمویتان می آمد خانه تان. با شما هم بازی می شد و عروسکتان را یکهو از دستتان می قاپید و از اینکه برای پس گرفتن عروسک تقلا و تلاش می کنید خوشحال می شد و شما از اینکه دیگر عروسکتان را نخواهید داشت ،ناراحت می شدید.غافل از اینکه عمو خودش عروسک را برایتان خریده و نیازی به آن ندارد.حالا از اینکه روس ها می آیند برایمان انرژی هسته ای درست می کنند و شما برای دستیابی به حق مسلم خود جشن می گیرید هم خیلی جالب است. نانو تکنولوژی و موشک فضا پیمای ملی هم بزودی سر سفره می آید ، زمان و مکان مراسم جشن در همین سایت اعلام می شود.سال نوآوری و شکوفایی به اندازه 30 سال دیر تحویل شد وگرنه با اینهمه ریش و سبیل کلفت هنوز مشغول عروسک بازی نبودیم.به امید روزی که اولین نانوایی در مریخ را دانشمندان جوان ما افتتاح کنند.
(نان سنگک باشد بهتر است ،ابر قدرت ها نمی توانند دبه کنند).
ترا این عید پویایی مبارک        تمام روز رویایی مبارک
بهار آمد چنین نوآوری کرد       ترا سال شکوفایی مبارک
ارسال یادداشت (5یادداشت)
چهره نگاری حقیقی شهدا چاپ ارسال به دوست
نویسنده حمیدرضا خطیبی   
1386/09/17 ساعت 18:32:52
یکی از خطیرترین رسالت های جمهوری اسلامی ایران پس از دفاع مقدس، شناساندن و ترسیم چهره واقعی شهدا و رزمندگان است؛ چرا که با این کار حس ایثارگری کماکان در بین مردم زنده میماند، شاید باز هم روزی به آن نیاز شد. (همانگونه که اکنون به آن نیازاست) اما با بررسی دقیق فعالیت های انجام شده در این راستا درمی یابیم که این فعالیت ها درست در جهت عکس بوده است.
به طور کلی دو سبک کاری برای چهره نگاری شهدا پس از جنگ به کار رفته است:
الف) تا چند سال پیش هرگاه زندگینامه شهیدی ورق میخورد، بیش از آنکه تلاش در جهت انسان نمایی متمرکز شود، بر فرشته نمایی شهدا متمرکز بود. این کار بزرگترین لطمه را بر دستاوردهای جنگ وارد آورد و آن این بود که تمام موفقیت ها در جنگ به پای علل و عواملی ماورائی گذارده شد؛ حال آنکه آفرینندگان حماسه جنگ، جوانانی از همین گوشه و کنار بودند. بدین ترتیب و با مراجعه نسل بعد از جنگ به این دست آثار، همزاد پنداری با رزمندگان کمرنگ شده به جایی می رسیم که در زمان نیاز همه منتظر یک سلسله عوامل خارق العاده بوده و خود چیزی برای ارئه نخواهیم داشت.
ب) متولیان امر نیز پی به خطر سبک فوق برده و به فکر شکستن تابوهای ایجادشده افتادند. اما طبق عادت دیرینه ما ایرانیان، این بار از آنسوی بام افتادیم و مکان مقدسی چون جبهه و افراد دلیری چون رزمندگان را تا حد قمارخانه و قمارباز پایین آوردند. آثار این سبک چهره نگاری بر خلاف سبک قبل، موجب شکسته شدن حرمت جبهه و رزمنده شد. آسیب جدی این سبک معرفی، این است که انگیزه حضور در جبهه مواردی مثل ریا، منفعت طلبی های مادی و خلاصه همه چیز به جز نجات وطن معرفی شده است.
اما حقیقت یک شهید چیست؟ شهید یک انسان عادی بوده با این تفاوت که در زمانی زندگی می کرد که بیش از همیشه به ازخودگذشتگی نیاز بود. به همین دلیل بود که رزمنده زندگی عادی را رها کرد و برای نجات وطن پا به جبهه گذاشت. از اینجا بود که آن انسان عادی با گذشته فرق کرد و آرام آرام تا جایی پیش رفت که شایسته مقام "عند ربهم یرزقون" شد. در واقع هر دو روایت، در مورد زندگی شهدا مصداق دارد؛ به این ترتیب که شهدا قبل از ورود به جبهه انسان های عادی بودند، بدون فاکتورهای ملکوتی، ولی پس از حضور در جبهه کم کم از وجوه عادی آنان کاسته و بر وجوه الهی آنان افزوده شد، تا جایی که آنان دیگر انسان نبودند، فرشتگانی بودند که به"وجه الله" نظر میکردند.
نتیجه مطلب این که همه انسان ها قابلیت رسیدن به مقام شهدا را دارند. ولی برای به فعلیت رساندن این استعداد باید نیاز به آن را حس کرد؛ زیرا شهدا نیز از "ان الانسان لفی خسر" به "بل احیا عند ربهم یرزقون"رسیدند. اکنون نیز این نیاز وجود دارد ولی نه در فکه و شلمچه و مهران، بلکه در پالایشگاه و نیروگاه و آزمایشگاه. امروز نیاز به حضور در سنگر جبهه نیست، نیاز به حضور در سنگر مدرسه و دانشگاه است.
"تصمیم خود را بگیریم، درها هنوز باز است"

ارسال یادداشت (0یادداشت)
مطالب مرتبط...
 
امروز ‌يكشنبه 27 مرداد 1398


صفحه اصلی
آرشیو موضوعی
آرشیو تاریخی
دانلود نشریه جریان
گالری تصاویر
جستجوی پیشرفته
تماس با ما
نظرسنجی
نظر شما درباره جريـــــان چيست؟
  
گالری

زندگی خوابگاهی دختران دانشجو 7


پردیس دانشگاه مازندران 1


اردوی راهیان نور دانشگاه مازندران (اسفند 1385) 3

سايت دانشگاه
سايت دانشگاه مازندران
معاونت آموزشي و انتخاب واحد
معاونت پژوهشي
دانشكده علوم اقتصادي و اداري
دانشكده علوم انساني و اجتماعي
دانشكده علوم پايه
دانشكده تربيت بدني
مجتمع فني مهندسي بابل
مجتمع كشاورزي ساري
كتابخانه و مركز اسناد دانشگاه
پژوهشنامه علوم انساني و اجتماعي
پژوهشنامه علوم ورزشي
نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري
سامانه معاونت دانشجويي و فرهنگي
دانشجويان
گروه دانشجويان مديريت
وبلاگ دانشجويان مديريت بازرگاني 84
نشريه مستقل دانشجويي رويداد
هسته علمي علوم اجتماعي
دانشجويان علوم كامپيوتر
روزنه ای برای یک انسان شناس
کوی تنهایی
از جنس بلور
دانشجو (مدیریت صنعتی84)
ويرگول (محمد فكري)
آشکارسازی واقعیت. روش کار
سفر به دیگری (دكتر محمد فاضلي)
یک سخن با تو...
گروه علوم تربيتي دانشگاه مازندران
كميل نوشت
گتاب- جامعه شناسي (حسن ابراهیمی)
دیار یار
وبلاگ دانشجویان حقوق دانشگاه مازندران
وبلاگ دانشجویی دانشکده علوم اقتصادی و اداری
آمار سایت
15 میهمان حاضرند